Analisis Lengkap Sang Gembala Kuda




Maksud



Rangkap

Maksud

Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Seorang lelaki yang gagah sedang menghalau kuda-kuda yang ada di padang supaya  segera masuk ke dalam kandang dengan menggunakan cemeti.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Rumput dan jerami disediakan untuk dimakan oleh kuda ketika lapar. Kuda-kuda ini tidak tahu akan dijadikan tunggangan untuk menjejaki kuda yang lain.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacunya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melempar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Penjaga kuda diibaratkan sebagai penguasa yang mempunyai kemampuan yang luar biasa. Dia menggunakan keberaniannya menghadapi segala rintangan ketika perburuan dan menghadapi penindasan menggunakan tipu helahnya dengan berpura-pura sebagai penyelamat maruah yang kononnya berjuang atas dasar kebenaran dan menentang segala penipuan. Namun, ada juga yang  berani menentang kekejaman dan menghalang penindasan penguasa.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!
Sang gembala hanya mahu kudanya berlari dengan kencang tanpa mengambil kira kepenatan kuda yang ditunggangnya.Dia juga hanya mahu kuda yang dapat membawa kemenangan dan tidak menghiraukan penderitaan kuda yang ditunggangnya.Semua kudanya terus ditunggangi berulang kali tanpa perasaan belas kasihan.

Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka



Tema


Sajak ini bertemakan kekuasaan penjaga kuda dan penganiayaan yang dilakukannya terhadap kuda-kuda tunggangannya. Penjaga kuda hanya mementingkan diri dan sanggup menggunakan sepenuh tenaga kuda-kudanya tanpa mempedulikan nasib haiwan tunggangannya itu.


Persoalan

  • Kekuasaan mempengaruhi gaya kepimpinan.
  • Ketegasan dalam kepimpinan.
  • Penganiayaan terhadap haiwan.
  • Kepatuhan terhadap pemerintah.
  • Keberaniaan menempuh cabaran dan rintangan.


Bentuk Sajak

  • Berbentuk bebas atau tidak terikat
  • Terdiri daripada empat rangkap
  • Bilangan baris tidak sama [rangkap pertama - lima baris, rangkap kedua - lima baris, rangkap ketiga - sebelas baris, rangkap keempat -  lapan baris]
  • Jumlah patah kata dalam setiap baris tidak sama, iaitu antara tiga hingga enam patah perkataan
  • Jumlah suku kata  dalam setiap baris terdiri daripada lapan hingga tiga belas  suku kata
  • Rima akhir sajak ini bebas/ tidak sama;  abcdd, abcab, aabccadecc, abaabacc


Gaya Bahasa

  • Epifora - perulangan kata ditunggangi
  • Metafora - cemeti durjana, paya penindasan
  • Personifikasi - rembat angkuhnya memacu takut 
  • Hiperbola - dimamah rakus kala lapar; tanpa membaca keletihannya
  • Sinkope - Tak peduli nasib diri setelah kenyang                
  • Asonansi  - Menentang semua kebobrokan; dia lelaki sang gembala kuda; dimamah rakus kala lapar
  • Aliterasi - ditunggangi dan ditunggangi!; dia melampar muslihat


Nilai

  • Tanggungjawab - Contohnya, penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus makan dan minum secara baik.
  • Keberanian - Contohnya, penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
  • Kebijaksanaan - Contohnya, penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda itu masuk ke kandang.
  • Kegigihan - Contohnya, penjaga kuda gigih melaksanakan tugasnya menjaga kuda-kuda tunggangan walaupun terpaksa menggunakan kekerasan terhadap kuda-kuda itu.
  • Kepatuhan - Contohnya, sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.


Pengajaran

  • Kita mestilah berani mengahadapi berbagai-bagai rintangan tanpa mudah berputus asa − Contohnya, penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
  • Kita perlulah gigih berusaha dalam melaksanakan satu-satu tugas agar kejayaan dapat dikecapi akhirnya.
  • Kita sewajarnya patuh akan arahan dan suruhan ketua demi keharmonian sesebuah organisasi − Contohnya, sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.
  • Kita hendaklah bijak dalam merancang dan menjalankan tugas dengan baik dan sempurna − Contohnya, penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda itu masuk ke kandang.


Praktis Klon SPM
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacunya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melempar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!

Mohd. Hashim Othman
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka



 

































Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan dua tindakan kejam yang dilakukan oleh lelaki bergelar perkasa terhadap kudanya.
Tindakan kejam yang dilakukan oleh pengembala kuda ialah merembat kuda dengan cemeti tanpa perasaan. Selain itu, pengembala kuda menunggang kuda untuk mencapai matlamatnya sebagai orang yang berkuasa.
[2 markah]
Tahap kesedaran tentang faedah bersukan sangat rendah dalam kalangan remaja.
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak terlibat dalam bidang sukan? KBAT
Pada pendapat saya, ibu bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak dengan mempamerkan minat dan kesungguhan mereka dalam melibatkan diri dalam aktiviti sukan, contohnya pada setiap petang mereka keluar berjoging dan ke lapangan untuk latihan sukan. Ibu bapa menyediakan keperluan sukan terhadap anak-anak agar memudahkan anak-anak menjalani aktiviti bersukan seperti kasut dan baju sukan. Di samping itu, ibu bapa memberikan latihan khusus kepada anak-anak atau menghantar atau mendaftarkan anak-anak di kelab-kelab sukan yang menjadi pilihan.
[3 markah]
Jelaskan dua nilai murni yang terdapat dalam sajak di atas.
Nilai murni yang terdapat dalam sajak ini ialah tanggungjawab, contohnya penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus makan dan minum secara baik. Selain itu, nilai keberanian, contohnya penjaga kuda berani menempuh pelbagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
[3 markah]


Comments

Popular posts from this blog

Nilai dan Pengajaran dalam Novel Leftenan Adnan Wira Bangsa

Karangan PT3: Karangan Pemerihalan/ Pengalaman/ Cereka

Karangan SPM - Kepentingan Mempertahankan Permainan Tradisional