Belajar secara Bijak
Setiap kali keputusan peperiksaan
diumumkan, akan kelihatan murid yang melompat kegembiraan setelah diumumkan
sebagai Tokoh Murid Cemerlang dalam peperiksaan. Dalam erti kata lain, murid
cemerlang tergolong dalam kalangan murid pintar, tetapi bukan semua murid
pintar akan memperoleh keputusan yang cemerlang. Hal ini demikian kerana
kepintaran murid dikategorikan kepada beberapa kelompok atau golongan. Ada murid
yang pintar dalam mata pelajaran Sains, tetapi berbeza dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu. Ada yang pintar berkomunikasi tetapi tidak dalam kemahiran lain.
Untuk menjadi murid pintar, mereka harus merancang jadual belajar kerana masa
itu lebih berharga daripada emas. Perancangan cara belajar yang teliti dapat
membantu murid belajar dengan konsisten sekali gus membantu murid memperoleh keputusan
peperiksaan yang cemerlang.
Selain
itu, murid perlu memberikan tumpuan sepenuhnya ketika proses pengajaran dan
pembelajaran. Mengikuti sesuatu pembelajaran di dalam kelas hanya akan berjaya
apabila murid mempunyai minat yang bersungguh-sungguh untuk belajar. Semuanya
terpulang kepada murid untuk menentukan kejayaan diri sendiri. Sebagai murid,
mereka juga harus mengelakkan diri daripada melakukan aktiviti yang tidak
berfaedah. Aktiviti yang tidak berfaedah ini akan merugikan masa dan tenaga
seperti bermainan permainan dalam talian secara berlebihan, melepak di pusat
siber dan melakukan vandalisme. Murid juga perlu sentiasa berfikiran positif
dan mempunyai semangat juang yang tinggi. Jangan menjadi terlalu pasif dan
menyorok kelemahan hanya atas alasan malu yang tidak bertempat, sebaliknya murid
perlu berbincang dan menceritakan masalah kepada guru atau ibu bapa. Masalah
yang melanda diri jangan dibiarkan berlanjutan kerana akan memudaratkan diri
sendiri.
Jika
murid sedar akan kelemahan diri dalam sesuatu subjek, maka mereka perlu
mengatasi kelemahan tersebut dengan menghadiri kelas tuisyen atau kelas
tambahan. Mereka perlu bertindak pantas dalam memperbaik diri ke arah yang
lebih baik. Secara tidak langsung, murid akan lebih memahami tentang sesuatu
subjek yang sukar difahami dan seterusnya membantu murid untuk belajar dengan
yakin. Di samping itu, banyak membaca bahan ilmiah juga boleh membantu murid
menjadi lebih berilmu pengetahuan. Justeru, murid harus rajin ke perpustakaan
untuk mendapatkan buku terbaharu. Murid juga boleh membentuk kumpulan belajar agar
dapat berkongsi kepakaran yang dimiliki. Contohnya, apabila sekumpulan murid belajar
dalam kumpulan, setiap orang dalam kumpulan tersebut pasti mempunyai pendapat
atau jawapan yang berbeza.
Murid
juga perlu mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Mereka harus sentiasa positif
dan bertanggungjawab mengatasi kelemahan diri supaya menjadi lebih yakin apabila
berhadapan dengan sebarang situasi. Dalam komunikasi pula, mereka perlu
meningkatkan kemahiran berbahasa dan berkomunikasi supaya maklumat yang bersarang
dalam fikiran dapat disampaikan dengan jelas dan tepat. Dalam setiap
komunikasi, murid perlu bersedia untuk menyampaikan idea yang bernas dengan
menggunakan bahasa yang betul dan mudah difahami. Isi dan keterangan maklumat
juga perlu relevan dan murid mestilah berkeyakinan tinggi untuk
menyampaikannya.
Comments
Post a Comment