Karangan UPSR

Aku sebatang pokok pisang. Aku ditanam oleh tuan aku yang ringan tulang di sebuah dusun buah-buahan. Tuan aku sangat suka berbudi kepada tanah. Ketika aku ditanam, rakan-rakanku ada yang sudah dewasa. Tuan aku sangat prihatin dengan tumbesaran kami. Kini, aku telah berumur dua tahun. Fizikal aku sudah berubah. Badanku kurus dan tinggi. Daunku panjang dan berwarna hijau. Ketika kecil lagi, aku dijaga oleh tuan aku. Aku dipagar supaya tidak dimakan oleh haiwan ternakan seperti kambing, lembu dan kerbau. Tuan aku menyiram aku setiap hari. Aku dapat hidup subur kerana dibubuh baja sebulan sekali. Apabila dewasa, tuan memetik buah yang dihasilkan oleh badan aku. Buah itu digunakan untuk dibuat kerepek, kek dan pisang goreng. Daun aku digunakan untuk membungkus nasi lemak dan kuih-muih tadisional seperti lepat pisang, kuih koci dan tepung bungkus. Kini, aku makin uzur dan tidak mampu menghasilkan buah. Aku tidak lagi dijaga bagai menatang minyak yang penuh. Badan aku ditebang lalu dibuat titi untuk menyeberang parit kecil di kebun. Walaupun aku berasa sedih apabila ditebang, namun dalam masa yang sama aku gembira kerana dapat mengembirakan serta memberikan manfaat kepada tuan aku. Aku berterima kasih kepada tuanku kerana menjaga aku dengan baik sehingga akhir hayat.

Comments

Popular posts from this blog

Nilai dan Pengajaran dalam Novel Leftenan Adnan Wira Bangsa

Karangan SPM - Kepentingan Mempertahankan Permainan Tradisional

Karangan PT3: Karangan Pemerihalan/ Pengalaman/ Cereka